LinkedIn, накратко казано, е социална мрежа за професионалисти. В нея може да си създадете профил, точно както в любимата ви социална мрежа, да добавяте контакти, да качите снимка, да разкажете за себе си и опита си. Основната разлика с другите социални мрежи е, че LinkedIn е насочен към свързването на професионалисти от различни браншове. LinkedIn е популярен, но недостатъчно: много хора нямат представа какво представлява, за какво служи и струва ли си да бъде създаден профил там.
Както стана ясно, това не е обикновена социална мрежа, където да си чатите с приятели. Очаквайте LinkedIn да е посветен на делова комуникация, която да има конкретна цел. Например, през него може да получите предложение за работа, да се свържете с професионалиста, когото търсите, да получите телефонния номер или имейла на шефа на компанията, която ви интересува. Представете си всичко, което може да правите в друга социална мрежа, но го поставете в рамките на бизнес комуникацията.
Профилът ви в LinkedIn няма да се бъде съсредоточен върху снимките ви от морето или меметата от любимите ви сайтове. В профила си ще покажете, какъв е вашият професионален опит, какво е образованието, с което да го подкрепите и какви други допълнителни умения имате. Освен това имате възможност да добавите курсовете си, постиженията си, предишните си работи, кариерното си развитие и всички останали моменти от живота ви, които са ви направили добри в занаята ви. Ако сте работили като фрийлансър, също можете да го включите.
Вашите приятели в LinkedIn се наричат контакти, което засилва вниманието ви върху факта, че в тази социална мрежа се води по-сериозна комуникация. На същия принцип, както във Facebook, вие може да добавяте контакти, а на база вече добавените ви контакти получавате предложения за нови. Така с времето създавате база от контакти – професионалисти от една или различни области, които могат да имат отношение един към друг чрез вас. По този начин се чувствате част от по-голяма и жива мрежа от хора, които са свързани в света на бизнеса.
Както и в други социални мрежи, и тук имате възможност да следите постовете на различни страници в зависимост от вашите интереси. Добрата новина е, че благодарение на насочеността на LinkedIn вие ще получавате само полезни и информативни постове, които имат за цел да ви „образоват“ в интереса, който имате.
Страниците на практика не се занимават с разпространяване на спам, шеги, фалшиви новини и прочие, които като правило се разпространяват единствено с цел кликвания. Тук постовете са наистина смислени и е гарантирано, че няма да ви загубят времето.
Добрият профил в LinkedIn е ваш коз в бизнес комуникацията. Знайте, че много професионалисти са готови да си платят за създаването на ефективен профил в тази социална мрежа. Има хора, които специално се занимават с това.
Ето защо трябва да обърнете специално внимание на функциите на профила си, ако не искате да плащате на никого. Първото важно нещо е да имате добра представа каква ще е основната насоченост на профила ви: дали искате да блеснете с опита си, дали имате някакъв талант, който ще продава добре, дали вашето образование е ненадминато, дали сте посетили специални курсове, конференции и други събития или пък просто имате добра профилна снимка (защо не?). Изберете внимателно това основно направление и надграждайте профила си на тази база.
Но не прекалено. Постарайте се да обхванете ключовите моменти от своя опит, образование и таланти и да ги опишете по максимално кратък, ефективен и въздействащ начин. Ако не знаете как да подходите – разгледайте няколко профила на други професионалисти и си извадете бележки какво ви харесва и какво не ви харесва в техните профили. Така ще придобиете представа как изглежда ефективният LinkedIn профил.
От изключителна важност е да регулирате кой може да вижда вашата контактна информация. Хора, които могат да ви отправят предложения, като правило ще потърсят вашата достъпна контактна информация – имейл, телефон и т.н. Ако вашата информация е прекалено публична, тя може да попадне в ръцете на т. нар. dataminers (събирачи на данни), които събират контактна информация за различни цели – най-вече правене на реклами пред различни целеви групи.
Вероятно най-важната част от целия ви профил – това е мястото, където ще публикувате своята „титла“, или занаят. Например „програмист“, „разработчик“, „изпълнителен директор“ и т.н. Това ще е вашата визитка, по която търсачите на таланти ще се ориентират и ще преценяват дали да продължават с разглеждането на профила ви. Вашата заглавна лента трябва да е центъра на профила ви и да се вписва хармонично в цялостното представяне.
Някои от по-интересните допълнителни функции на профила ви в LinkedIn включват:
LinkedIn е добра възможност да се свържете с хора от вашия професионален кръг и реално да разширите своите бизнес контакти. Ако търсите работа и имате добро CV, тази социална мрежа може да ви помогне в намирането на мечтаната работа. Най-важното е да умеете да използвате функциите на LinkedIn, които на пръв поглед може да изглеждат прекалено много, но с времето ще ги усвоите.