Всеки човек, търсейки работа, се сблъсква с необходимостта да си подготви CV. Това е първата среща на бъдещия работодател с потенциалния негов нов служител. Ето защо е необходимо CV-то ни да бъде написано така, че да грабва още с първото прочитане. Как да постигнем това? Може да смятаме, че сме страшно убедителни при разговорите лице в лице, но за да се стигне до интервю е необходимо първо да се подготви добра автобиография, която да предизвика работодателя да се обади точно на нас. Много важно е да се уточни за каква позиция става въпрос. Ако сте доказан специалист в дадена област – например медицина, техническа специалност, готвене и т.н. е много вероятно да нямате нужда от подробна автобиография, защото името ви вече работи за вас и сте популярни в работната си среда. Когато обаче тепърва започвате да си търсите работа и нямата доказан опит, а само диплома, нещата са малко по-трудни.
Вашата автобиография е вашият личен маркетингов инструмент, който да използвате, за да презентирате себе си по най-добрия начин пред потенциалните си работодатели. Тя има задачата да разкаже за това кои сте вие, каква е вашата история, къде сте работили, къде сте учили, какви са вашите способности и постижения. Главната задача е да покажете защо сте най-добрият избор за тази позиция.
Когато кандидатствате за работа, без значение от позицията, стандартно е да се изисква представянето на CV. В допълнение към автобиографията ви, работодателите може също да поискат мотивационно писмо. В България се използва стандартен европейски формат на CV, който може да се намери напълно свободно в интернет.
В едно CV трябва да присъстват следните неща:
В началото на едно CV се попълват личните данни за контакт. Задължително е да включите валидни електронна поща и телефонен номер. Ако не желаете да пишете точния си адрес по местожителство, може да запишете само областта и града, в който живеете. В ерата на технологиите допълнително добро впечатление би направило, ако запишете и своя профил в LinkedIn например. Това би ви спечелило допълнителен плюс, само ако акаунтът ви е е актуален и наистина поддържан.
Тук е много важно да бъдете максимално честни, но и детайлни в описанието на позициите, които сте заемали. Има 3 основни типа CV и тук е именно мястото да покажете какво можете и към кой от трите типа ще се насочите:
Търсейки нова работа, повечето хора използват хронологично CV. Това е стандартен формат на автобиография, който се изисква при кандидатстване за каквато и да е работа. Все пак е добре да сте наясно, че ако в биографията ви фигурира твърде честа смяна на работните места или големи периоди без информация, имате огромен шанс да не получите обаждане.
Преценете каква е позицията, за която кандидатствате и напишете автобиографията си според типа работно място. Целевата автобиография би била от полза в случай, че искате длъжност в същата сфера, но по-висока или с по-добро заплащане. Когато искате повишение, наблегнете на заеманите до този момент длъжности, свързани с конкретната сфера. Отбележете какво можете, какво знаете, какви умения имате и сте придобили, с какви проблеми сте се сблъсквали, как сте ги разрешавали, какъв опит сте натрупали. Подкрепете желанието си за по-висока позиция с доказателствата, че наистина имате опита, за да получите работата.
Кандидатствайки за нова позиция, в сфера, в която досега не сте работили, може да направите функционална автобиография. Дори да нямате никакъв опит в работата, за която кандидатствате, наблегнете на опита, който сте натрупали на предишните си работни места. Изтъкнете факти, които ще са ви от полза за новата работа. Например – организирали сте хора, работили сте със зададени таргети, работили сте под стрес, работите бързо с компютър, имате опит с изпълнението на няколко проекта едновременно, анализирали сте информация, работили сте със специфични компютърни програми. Списъкът е безкраен, но ако искате да впечатлите своите нови работодатели, бъдете максимално изчерпателни. Така те ще си създадат представа за вас и дори да не ви одобрят, поне може да ви поканят на интервю, за да се срещнат с вас на живо и сами да кажете какво ви кара да искате позицията.
Пишейки за тези неща, отбележете какво точно образование имате, като подчертаете практическите дисциплини, които сте изучавали. Ако имате допълнителни курсове, квалификация, обучения и т.н. – запишете ги. Без значение дали се касае за езикови курсове или професионално обучение по готварство например – запишете квалификацията си.
Опишете добре какви умения имате. Ако ви се удава лесно да комуникирате с хората, бързо се адаптирате в нова среда, можете да преговаряте, справяте се с компютрите и работите с Х на брой програми, лоялни сте, креативни сте, обичате да общувате с клиенти или лесно се справяте със стреса или с работата по много различни проекти – запишете го. Запишете всичко, което смятате, че ви прави добри в очите на работодателя. Не пренебрегвайте факта, че много от големите компании биха искали от вас да проявите професионализъм, работна етика и адаптивност по отношение на работния процес. НО! Ако не притежавате такива качества, по-добре не ги пишете.
Опишете обаче вашите хобита. Може някое от тях да впечатли бъдещия ви работодател и да го накара да ви вземе именно за това. Ако обичате да шиете, напишете го. Ако сте любители на кулинарията, споделете това и кажете защо ви харесва. Ако обичате спорта, опишете какво ви дава това хоби и защо го практикувате.
Най-важният съвет – когато пишете CV, винаги бъдете честни в информацията, която давате. Не добавяйте, но и не крийте данни за себе си или за опита си. Не си приписвайте умения, които нямате, но пък винаги пишете тези, които наистина притежавате.