Компанията Facebook, чиито приложения се ползват от почти половината население на земята, реши да промени името на бранда си на Meta. През последните години Facebook разшири бизнеса си, като под шапката му влязоха популярните платформи Instagram, Messenger, WhatsApp и Oculus.
Новото име на компанията – Meta – с новото лого (във вид на знака за безкрайност) всъщност не измества социалната платформа Facebook, а името на компанията майка. Новото лого придава идеята, че в новата платформа на Зукърбърг ще имате безкрайни възможности, които днес не се предоставят на едно място.
Марк Зукърбърг прави ребрандирането в момент, в който се вихрят няколко скандала около компанията му и подобна стъпка изглежда на пръв поглед бягство от преследване. Срещу него има обвинения, че прави промяната точно заради подронения авторитет на компанията, но това едва ли ще промени настройката към социалната платформа. В резултат на тези разкрития много държави предприеха локален мониторинг върху дейността на компанията.
Скептично настроените смятат, че тази промяна е в резултат от множеството материали, които откриват недобросъвестното отношение на компанията към вредите, които тя нанася чрез социалната си мрежа в световен мащаб. Самият той отговаря на напрежението срещу него със становището, че новата платформа щяла да има същото предназначение като на старата – „да обединява хората“.
Според притежателя на компанията - Марк Зукърбърг - се предвижда разработване на нов вид онлайн платформа, която коренно ще промени преживяването на потребителите. Те ще могат да вършат много дейности изцяло във виртуалната среда. По време на годишната конференция на компанията Зукърбърг заяви:
„В момента нашата марка е толкова тясно свързана с един продукт, че не може да представлява всичко, което правим днес, камо ли в бъдеще. С течение на времето се надявам да бъдем разглеждани като компания Метавселена и искам да основа работата и идентичността ни върху това, към което градим.”
Както другият голям гигант в интернет индустрията Google преименува своята корпоративна марка на Alphabet, Марк Зукърбърг сменя името на компанията майка, която е двигател на всички нейни продукти. Отделните апликации и платформи няма да променят своите имена, но дали ще продължат да работят по същия начин както досега, е въпрос на време да разберем. Според специалисти потребителите, които ще започнат да ползват новата услуга, ще достигнат един милиард за десет години.
Името отразява визията на ръководството на Facebook – понастоящем вече Meta – да предостави услуги с 3D измерения, които според много други компании са бъдещето на световната интернет мрежа. Идеята за това ново триизмерно виртуално пространство е потребителите да могат не само да наблюдават на екран онлайн реалността, но и да се „потопят в нея“. Според Зукърбърг в тази нова Метавселена ще можете да се телепортирате за миг в друга дестинация както холограма. Ще можете да бъдете на работа в офиса, без на практика да пътувате до там. Ще можете да отидете на културно мероприятие като концерт, театър или кино с приятелите си, без да сте в залата. Ще можете също да посетите възрастните си родители в гостната им стая, без физически да сте там. Ще можете да изпробвате как ще ви стоят дрехи и обувки, без да трябва да се преобличате и преобувате. Това според шефа на Meta е уникална нова възможност за разкриването на милиони работни места и нови трудоотношения.
Звучи прекалено иновативно, но с бурния напредък на технологиите много от нас предвкусват новата реалност. По време на месеците изолация заради мерките против разпространението на коронавируса много хора преминаха на онлайн работно място. Това в известна степен ще помогне за по-бързото възприемане на новото мислене на Meta. Според Марк Зукърбърг разработката все още е в бъдещето и колко скоро ще настъпи това време никой не може да каже.
Докато потребителите свързват марката Facebook със социална медия, желанието на Зукърбърг е новият му продукт да излезе извън тези предели. Метавселена ще бъде нещо съвсем различно, нещо което според Анупам Чандър – член на Юридическият център към Джорджтаунския университет в столицата Вашингтон – вероятно ще бъде нова операционна система. Тази система ще бъде от съвсем ново поколение и потребителите ще получат друг достъп на интерактивност.
Докато приложението Facebook е затворник в друга операционната система, новата Meta изразява желанието да бъде свободна от съществуващите сега системи и дори да погълне останалите приложения, като се превърне в новата световна система. Според специалисти това стои в основата на промяната на името на бранда Facebook към Meta. Но това все още са само предположения относно действителните намерения на главния изпълнителен директор на Meta.
Имайки предвид глобалното разпространение и влияние на Facebook, вече Meta, всеки си задава въпроса за бъдещата сигурност на потребителите на новите услуги. Докато Apple официално предоставя възможност и свобода на действие на своите потребители, Meta според специалисти от Оксфорд вероятно ще упражнява по-засилен контрол над своята Метавселена. Едва ли Meta ще създаде продукт, който ще предостави на останалите възможност за безвъзмездно ползване. По-скоро тя ще бъде портиер, който ще пуска срещу определена такса (образно казано) и ще бъде последната институция от най-високо ниво за рекламодателите.
Според документите, които изтекоха чрез Франсис Хоган – служител на Facebook – най-важното за ръководството на компанията са печалбите. Въпреки че има случаи, в които в някои видеоматериали, пускани и афиширани на платформата, се насаждат гняв, омраза и склоняване към насилие, алгоритмите не вземат отношение или някакви мерки против това. Установена е вредата от голяма част от най-гледаните материали, но от материална гледна точка те се оказват и най-печеливши за Зукърбърг.
Според други експерти като Ашли Куксли - директор на The Social Element – промяната в името на компанията-майка е само предпазна мярка холдингът да не се зарази от гнилостните процеси, протичащи в един от продуктите му, а именно Facebook. Целта е дистанциране от тази платформа. Но дали обществото е склонно да приеме промяната на марката, продиктувана от най-чисти мотиви, или потребителите ще я възприемат като спекулативна и задкулисна мярка, това тепърва предстои да видим.