Изграждането на силна маркетингова стратегия лежи в основата на всеки проспериращ конкурентен бизнес. Тя включва нещо повече от правене на реклами, които да привличат потребителите. Истината е, че когато тепърва започвате, може да е трудно да сте сигурни дали стратегията ви е толкова всеобхватна и силна, колкото би могла да бъде. За да ви помогнем да изградите отличен план за действие, съставихме списък от лесни за следване съвети, на които да обърнете внимание, когато провеждате вашето проучване.
Преди да продължим към изграждането на силна и успешна маркетингова стратегия, нека първо да изясним какво представлява тя. Това е цялостният план на една организация за привличане на клиенти чрез комуникиране на ключови отличителни черти на нейния бизнес, както и ползите от него. Това е визията на компанията, която комуникира маркетинговия план, и отговаря на жизненоважния въпрос: какви тактики ще използва организацията, за да постигне целите си и да реализира стратегията си?
Вашата маркетингова стратегия предоставя преглед на причините, поради които вашият маркетингов екип ще се нуждае от определени ресурси, ще предприеме определени действия и ще си постави определени цели през годината. Маркетинговият план, от друга страна, представлява конкретните действия, които ще предприемете, за да постигнете тази стратегия.
Правилният шаблон за бизнес план може да ви помогне да изградите маркетингов план, който идентифицира бюджета ви за годината, инициативите, с които вашата организация трябва да се справи, и маркетинговите канали, които ще използвате, за да реализирате тези инициативи.
Ако все още не можете да определите коя е вашата аудитория с едно изречение, сега е моментът да го направите. Личността на купувача е пример за вашия идеален клиент. Профилът на купувача предоставя критична демографска и психографска информация - включително възраст, длъжност, доход, местоположение, интереси и предизвикателства. Не е нужно да създавате своя купувач с химикал и хартия. Много интернет сайтове предлагат безплатни шаблони, които можете да използвате, за да направите свой собствен профил на аудиторията си, който трябва да е в основата на изграждането на маркетинговата ви стратегия.
Целите на вашата маркетингова стратегия трябва да съвпадат изцяло с вашите бизнес цели. Маркетинговите цели могат силно да варират спрямо същността на бизнеса ви. Те могат да са 300 човека да посетят конференцията ви в края на месеца, да достигнете определен брой последователи, да продадете определен брой пуловери и прочие, и прочие. Други маркетингови цели могат да бъдат повишаването на информираността за марката или генериране на висококачествени потенциални клиенти. Може също да искате да развиете или поддържате мисловно лидерство във вашата индустрия или да увеличите стойността на клиентите си. Каквито и да са вашите цели, трябва да ги определите отрано. И трябва да сте наясно как вашата маркетингова стратегия може да работи, за да ги постигне през следващата година.
След като идентифицирате целите си, уверете се, че разполагате с правилните инструменти за измерване на успеха им. Онлайн софтуерите, като например тези за планиране на постове в социалните медии, ви дават анализи, за да ви помогнат да следите какво харесва и какво не харесва вашата аудитория. Като алтернатива може да помислите за Google Analytics и как можете да го използвате за измерване на ефективността на страницата ви. Също така можете да имплементирате в работата си инструменти за управление на работата като JIRA и Trello. Или такива за следене на SEO (Search Engine Optimization). С тяхна помощ ще можете да видите къде стои вашият сайт според ранкинга на Google, как можете да подобрите използването на ключови думи и други.
Сега трябва да решите кое съдържание ще ви помогне да постигнете целите на вашата маркетингова стратегия. Съсредоточете се върху социалните си медии и маркетинговите цели. Например актуализирането на посланията и въпросите в края на публикациите в блога ви, ще ви помогне ли да увеличите отговорите на вашите въпроси от потенциални клиенти?
След това погледнете отново профила на вашия купувач. Да приемем, че работите за компания за софтуер за редактиране на видеа. Ако едно от предизвикателствата на вашия клиент е добавянето на чисти звукови ефекти към видеоклиповете им, но нямате съдържание, което да отразява това, направете 15-секундно демо видео в Instagram, за да покажете колко страхотен е вашият продукт при решаването на този проблем.
Накрая направете план за създаване на съдържание. Планът трябва да включва заглавието, целите, формата и канала за всяка част от съдържанието. Не забравяйте да включите кое предизвикателство решава то за вашия купувач.
В този момент вашето пазарно проучване и планиране трябва да ви помогнат да визуализирате как ще бъде изпълнена вашата маркетингова стратегия и от кои екипи.
Последната стъпка е да обедините всичко това - да включите действия във вашето планиране. Създайте документ, който очертава стъпките, които трябва да предприемете, за да изпълните кампанията си. С други думи - дефинирайте стратегията си. Мислете дългосрочно, когато създавате този документ. Стандартният стратегически план е насочен към следващите 12 месеца. Тази структурирана времева линия трябва да бъде основната база за вашите стратегически маркетингови усилия.
Нека се върнем към примера ни за компанията, продаваща софтуер за видео обработване. Реализацията стратегията ви може да е следната: през януари ще стартирате софтуерна актуализация, която подобрява процеса на експортиране на видеата. През април ще публикувате електронна книга, която обяснява на вашите купувачи условията и начините за редактиране, а през септември планирате да стартирате интеграция с друг софтуер.
Не забравяйте, че вашата дигитална стратегия е уникална за бизнес ви, така че документът също трябва да отразява това. Изготвяйки маркетингова стратегия, която включва цялата необходима информация, вие ще сте готови да подобрите цялостно бранда на вашата компания и да го превърнете от добър в изключителен.