Обратно
23.1.2022

Как да се представим успешно на интервю за работа?

Автор:

Когато става въпрос за интервюта за работа, много от нас нямат ясна представа за това какво да правим по време на интервю, как да се държим, как да се обличаме или как да отговаряме на най-трудните въпроси, които интервюиращите са ни подготвили. На практика няма точна формула, която да ви гарантирана работата. Но въпреки всичко има начини, по които със сигурност можете да увеличите своите шансове и да се откроите сред останалите кандидати. Затова, без да губим повече време, ви представяме някои от основните неща, които ще ви помогнат да се справите добре на интервю за работа и да впечатлите бъдещите си работодатели.

1. Изберете подходящо облекло, когато отивате на интервю за работа

За да впечатлите компанията, за която кандидатствате, трябва да се облечете подобаващо. Носете бизнес облекло - костюм, хубава рокля или панталон с риза биха свършили добра работа. Също така избягвайте да се обличате в обичайните си ежедневни дрехи или спортно облекло.

Трябва също да поддържате подходяща хигиена и чистота по време на интервю за работа. Косата и ноктите трябва да са в отлично състояние. Мъжете трябва да са гладко избръснати, а жените да са добре гримирани – въпреки че, разбира се, прекалено силният грим трябва да се избягва.

2. Подгответе отговори на потенциални въпроси, които очаквате да чуете на интервю за работа

Не забравяйте да подготвите списък с въпроси, които евентуално биха могли да бъдат зададени от интервюиращия. Можете да упражнявате уменията и отговорите си с приятел или дори да запишете видео, за да наблюдавате не само какво казвате, но и жестикулацията си и езика на тялото.

Въпреки че е важно да запомните най-важните отговори, също толкова важно е да слушате внимателно по време на интервюто, за да сте сигурни, че отговорите ви дават на интервюиращия информацията, която търси.

Освен това, можете да подготвите и списък със собствените си въпроси, които да зададете на работодателя. В почти всяко интервю ще бъдете попитани дали имате въпроси към интервюиращия. Важно е да имате подготвени поне един или два въпроса, за да покажете интереса си към организацията. В противен случай може да се окаже, че изглеждате апатични, което, разбира се, не прави добро впечатление.

3. Потърсете информация за компанията, преди да отидете на интервю за работа

Много е важно да се явите на интервюто си за работа напълно подготвени да отговорите на един от любимите въпроси на всички интервюиращи, а именно “Какво знаете за нашата компания?”. Затова се опитайте да откриете релевантна информация за дейността на фирмата, нейните ценности, визия и култура. Също така, както вече споменахме и в предната точка, помислете какви въпроси бихте искали да зададете на интервюиращия.

4. Не закъснявайте

Не забравяйте да пристигнете поне 10 минути по-рано за интервюто. Компанията ще оцени навременността и бързината ви. Това също ще ви даде възможност да разгледате още веднъж отговорите, които бихте дали на някои въпроси, както и да се уверите, че изглеждате и се чувствате добре!

5. Говорете позитивно аз предишните си работодатели

Не изразявайте негативност или гняв към стария си работодател по време на интервюто. Може да сте напуснали старата си работа поради лошо управление, но е неразумно да изразявате такива чувства в настоящето си интервю за работа. Това може да създаде негативно впечатление за вас, което в крайна сметка да ви струва и назначението.

6. Носете допълнителни автобиографии, когато ходите на интервю за работа

Не забравяйте да донесете допълнителни автобиографии на интервюто, в случай че компанията има нужда от друго копие. Ако имате и портфолио, можете да го донесете, за да покажете някои от предишните си работи и постижения.

7. Отнасяйте се към интервюиращите с уважение

Отдавайте на интервюиращите необходимото уважение и не се притеснявайте да задавате въпроси. Повярвайте ни, те винаги си водят бележки за вашите отговори и поведението ви. Това е първият път, в който разговаряте с тях, затова трябва да сте сигурни, че ще оставите трайно положително впечатление в хората срещу вас.

Усмихант човек по време на интервю за работа

8. Не забравяйте да благодарите за времето

Не забравяйте да благодарите на интервюиращите за отделеното време и внимание. Положително се приема още на същия ден, след като е приключило самото интервю, да изпратите имейл до тях, в който изказвате благодарността си, както и желанието да сте част от тяхната компания.

9. Опитайте се да не се притеснявате

Когато се явите на интервю за работа, старайте се да се отпуснете и да останете спокойни. Не забравяйте, че езикът на тялото ви говори толкова много за вас, колкото и отговорите ви на въпросите. Колкото повече време отделите на предварителната си подготовка, толкова по-спокойни ще бъдете по време на интервюто. Дори и да сте притеснени, опитайте се да избягвате да прекъсвате интервюиращия на всяка цена, особено когато той или тя задава въпроси. Също така, не забравяйте да внимавате, особено когато ви се задава въпрос, за да не го забравите. Постарайте се да изслушвате целия въпрос (използвайки активно слушане), преди да отговорите, за да знаете точно какво пита интервюиращият. Винаги, когато отговаряте на въпроси, се опитвайте да поддържате зрителен контакт.

10. Говорете с енергия и казвайте винаги истината

Уверете се, че винаги имате много положителна енергия и предоставяйте само истински подробности за предишната си работа или постижения. Не лъжете за нищо в интервюто си. Никоя компания няма да ви наеме, ако предоставяте грешна информация. А ако излъжете за някои свои умения, това много скоро ще се разбере, след като бъдете наети. И ситуацията отново няма да завърши добре за вас.

11. Мобилният ви телефон трябва да бъде с изключени звуци

Много важно правило по време на интервю за работа, а и на всякакви други важни срещи е да държите телефона си в безшумен режим и да не правите никакви обаждания или изпращане на съобщения по време на интервюто. Това би показало неуважение към интервюиращия, който е отделил време, за да се срещне с вас, при положение че вие, своя страна, избирате да говорите по телефона.

Още по темата